Először is a legfontosabb, hogy próbáljuk rá a nyerget a
lóra: a nyerget izzasztó(nyeregalátét) nélkül rakjuk fel a ló marjára, onnan
csúsztassuk egészen a váll mögé! NAGYON FONTOS, hogy nem szabad a vállizmokra
rakni a nyerget, mert azok mozognak munka közben, és ha rányergelünk, azzal
akadályozzuk a ló mozgását.
( Elég sokszor olvastam/hallottam,
hogy egy 8 pontos lista alapján állapítják meg, hogy a nyergük megfelel-e
ezeknek a szempontoknak. Szóval most leírom Nektek, amiket tudok és szerintem fontosak! J
)
1. Egyensúly
Ezt ránézésre
egyszerűen és könnyen meg lehet állapítani, hogy a nyereg se nem bukik előre,
se nem hátra. Ha egy guruló tárgyat elengedünk az ülőfelületen, akkor az a
nyereg legmélyebb pontján fog megállni. Ebből látjuk hogy hova ülteti a nyereg
a lovast. Ha a nyereg nincs egyensúlyban, akkor számos üléshiba kialakulhat a
lovasnál és romolhat a ló teljesítménye is ezáltal. És ez Nekünk sem jó és a
lónak sem.
2.
Markamra
magasság
A markamra
magasságának 2-3 ujjnyinak kell lenni normális mar esetén, alacsony marnál
több, magas marnál kisebb távolság is elég. A távolságnak oldalt is meg kell
lennie a martól, nem csak felül.
3.
Gerinccsatorna
szélessége
A
gerinccsatornának elég szélesnek kell lennie ahhoz, hogy ne zavarja a gerinc
menti idegpályákat és izmokat a ló hátán. Ez körülbelül 3-4 ujj szélesség.
A ló
mellett állva könnyedén kitapogatható, hogy hol található a gerincoszlop a
hozzá tartozó izmokkal és szalagokkal. Nagyon fontos, hogy ne üljünk rá ezekre
a szalagokra, mert komoly fájdalmat tudunk a lónak okozni. Ennél szélesebbnek
kell lenni a nyereg gerinccsatornájának.
Fontos
odafigyelni, hogy a szűkülő vagy táguló gerinccsatornás nyergeknek minden
pontja elég széles-e. Illetve, hogy fordulatok lovaglása közben a nyereg
csavarodhat kissé, és akkor is legyen elegendő hely. Viszont nem is lehet túl
széles , mert akkor már nem a bordák megfelelő részeire fekszenek fel a
panelek.
4. Felrántószíj
felfüggesztés
A
nyereg felrántószíjainak a talajra merőlegesen kell lógniuk, így nincs a
hevedernek dőlésszöge, és ez teszi lehetővé a helyes pozicionálást. A heveder
mindig megtalálja a természetes pozícióját, a legkeskenyebb pontot a könyök
mögött.
5. A nyereg
hossza
A nyerget helyesen a váll mögé kell felhelyezni, és meg
kell figyelni hogy túl lóg az utolsó bordán. Ez kézzel könnyen kitapogatható,
hogy hol húzódik. Ha a nyereg túllóg ezen, akkor vagy a ló ágyékrészét
ingereljük, vagy a nyereg mozgás közben fel fog csúszni a vállizmokra.
6.
Egyenesség
A ló mögé lépve (persze ha rugós lóról van szó akkor
semmi hirtelen mozdulat… bár :D ) meg
kell figyelnünk azt, hogy a nyereg közepe a gerinc vonalába esik-e. Nem lehet
elcsúszva sem egyik irányba sem. Illetve a gerinccsatorna egyenesen követi-e
végig a gerinc vonalát.
7.
Váz
dőlésszöge
Ezt
úgy állapíthatjuk meg, ha mondjuk egy drótot úgy meghajlítunk, hogy kövesse a
ló marját és vállát. Ezt utána bele kell próbálnunk a nyeregkamrába és pontosan
kell illeszkednie.
8. Váz
szélessége
Nem elég azt megállapítanunk, hogy a dőlésszög
megegyezik-e, hanem a váz két fele közti távolság elég széles-e a lónak. Mozgás
közben a ló vállai előre hátra mozognak, és elegendő helynek kell lennie, hogy
a vállizom be tudjon csúszni a nyereg alá. Fontos, hogy ne abból induljunk ki,
hogy milyen a ló marja. Mert vannak lovak, akiknek keskeny marjuk van és azt
feltételezné az ember, hogy akkor a keskeny a szélesség is elég. De ha a ló
válla erős és széles, kell neki hely mozgás közben, így egy széles nyeregre
lesz szükség.
Jó
böngészést,remélem hasznosak ezek a tippek,pontok. J
Szerintem jó
ezeket kipróbálni,mert ugye a lovunk egészsége Nekünk lovasoknak a legontosabb.
Itt van pár videó is: https://www.youtube.com/watch?v=jM1s8vwFOpc
https://www.youtube.com/watch?v=8Mp952V0Kkg
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése